System Kompetencji Zawodowych to klasyczne rozwiązanie w zakresie zarządzania personelem. Zdarza się jednak, że przysparza poważnych trudności w procesie wdrożenia i stosowania. Z pozoru wydaje się: potrzebne, racjonalne, efektywne, wartościowe. W praktyce często okazuję się, że:
Fundament systemu zarządzania
Modele kompetencji
rekrutacja, wdrożenie, rozwój, ocena, motywowanie
Tymczasem kompetencje mogą być podstawą i fundamentem dla niemal wszystkich procesów personalnych (rekrutacji, wdrożenia, rozwoju, ocen, motywowania, zwalniania). Właściwie dobrany katalog kompetencji będzie dla Twojej firmy strategicznym rozwiązaniem budującym jej konkurencyjność i pozycję na rynku. Kilka pytań:
- Jakie są konsekwencje zatrudniania osób bez potrzebnych kompetencji i kwalifikacji?
- Ile kosztują błędy Twoich ludzi, które wynikają z kiepskiej organizacji pracy, braku koncentracji, braku energii, nieumiejętności budowania relacji z innymi (klientami, współpracownikami), braku gotowości do uczenia się i rozwoju?
- Jakie są konsekwencje błędów merytorycznych – awarie, marnowanie surowców, reklamacje, roszczenia ze strony klientów?
- Jakie są konsekwencje stagnacji i braku nowych pomysłów?
- Co robi większość ludzi jeśli nie jest przekonana, że ich praca zawodowa wiąże się z rozwojem potrzebnych i wartościowych umiejętności?
- Czemu służy biznes, którym kierujesz? Jaki świat tworzysz dla ludzi, którzy dla Ciebie pracują?
Naszym zdaniem są cztery warunki, aby wdrożenie kompetencji zakończyło się rzeczywistym sukcesem:
- Model musi być prosty i zrozumiały dla wszystkich,
- Pracownicy muszą choć raz, a najlepiej kilkakrotnie w bezpośredni sposób doświadczyć, jak „działają” opisane w modelu postawy i umiejętności. Np. Jakie są konsekwencje, jeżeli w czasie rozmowy z klientem głównie mówią i nie słuchają? Czego się nie dowiedzą? Czego nie będą w stanie zrobić? Co stracą? Konieczne jest bezpośrednie doświadczenie – nauczanie o kompetencjach i przekonywanie na siłę jest zbędne, najczęściej szkodliwe,
- Większość Twoich menedżerów to osoby sumienne i dobrze zorganizowane (oczywiście jeśli tak nie jest, to będziesz miał/miała problemy nie tylko z wdrożeniem modelu)
- Trening musi być ciągły i trwać latami.
Warunki choć trudne do zrealizowania są dla części firm codziennością. Jeżeli nie możesz lub nie chcesz ich spełnić – rób co innego. Nie wdrażaj i nie poprawiaj kompetencji. Nic tym nie zyskasz. Stracisz czas i pieniądze. To czego oczekujesz i tak się nie stanie.