Logika działania

Program rozwoju menedżerów

Logika działania

modele rozwoju człowieka dorosłego, stadia i kryzysy

A. Różne logiki działania

W naszej pracy spotykamy ludzi, którzy charakteryzują się bardzo różnymi logikami działania. Jedni myślą niemal wyłącznie o sobie i o tym co jest dla nich najważniejsze – niszczą wokół siebie motywację, zaangażowanie, radość i optymizm. Inni potrafią słuchać, rozumieć i otaczać swój zespół szczególnym rodzajem troski – jeśli mogą kierować innymi, stają się skutecznymi liderami swoich społeczności.

My - zajmujemy się tym „co i jak te osoby mówią” oraz tym, „co możemy wyczytać z ich ekspresji emocji”.
B. Metoda Whitefox

Aby przygotować rzetelny raport DC nagrywamy i analizujemy wypowiedzi, uważnie – czasami wielokrotnie – oglądamy te same zapisy wideo z mimiką twarzy, wykorzystujemy nowoczesne systemy i technologie. Język i ekspresja emocjonalna egocentryków i osób empatycznych bardzo się różni (inne formy językowe, inne miny). Oczywiście świat, który obserwujemy nie składa się wyłącznie z czarno-białych charakterów – jest sporo odcieni i szarości. Na skali od egotyzmu do decentracji znajduje się przynajmniej kilka poziomów pośrednich.

Aby usystematyzować różne logiki działania i komunikacji posługujemy się modelami rozwoju człowieka dorosłego oraz odkryciami neuro-nauki.
C. Raport i szkolenie

W przygotowanych przez nas raportach indywidualnych pokazujemy Państwu jakie formy językowe i schematy mimiczne charakteryzują poszczególne poziomy słuchania i rozumienia oraz jakie struktury neuronalne biorą udział w opisanych procesach komunikacyjnych. Uczestnicy naszych szkoleń i programów rozwojowych mówią najczęściej, że doświadczenie zobaczenia samych siebie z perspektywy tych analiz pomaga im zmieniać się i rozwijać, a ćwiczenie nowych form językowych w trakcie szkolenia pogłębia to doświadczenie.

Pozytywny feedback ze strony naszych klientów to dla nas najważniejsze potwierdzenie skuteczności stosowanych metod.

Poniżej przedstawiamy opisy 6 poziomów przywództwa inspirowanych modelem Torberta (Global Leadership Profile) oraz wybrane struktury neuronalne uczestniczące w procesie komunikacji.
11

Oportunista

Człowiek skoncentrowany niemal wyłącznie na sobie, nie liczy się z nikim i z niczym. Słucha wyłącznie własnych potrzeb i emocji. Wykorzystuje innych dla własnej korzyści łamiąc składane obietnice i deklaracje. Kłamie, kradnie i krzywdzi (…ludzi w firmie i najbliższych). Potrzeby i wartości klientów są bez znaczenia (…i tak kupią), emocje i uczucia pracowników stanowią wyłącznie zagrożenie (…i tak nie mają alternatywy). Cała energia takiej osoby jest skupiona na grze i manipulacji (kto kogo?). Tam gdzie się pojawia natychmiast powstają konflikty i nieporozumienia.

22

Dyplomata

Osoba skoncentrowana na własnym lęku stara się przede wszystkim uniknąć spotkania z tym co ją przeraża (trudne zadanie, rozmowa z przełożonym, podjęcie decyzji). Chętnie zaprzecza temu co widzi i słyszy. Chce uważać, że wszystko jest w porządku, że będzie miło, że powinno być sympatycznie. Przypomina dyplomatę, który co chwila musi ukrywać lub wyjaśniać kłopotliwe skandale i wpadki. Na wszelki wypadek nie zajmuje wyraźnego stanowiska, nie chcę po raz kolejny się pomylić, lubi to co twierdzi większość, kocha stereotypy i przyjęte przez grupę procedury. Energię przeznacza przede wszystkim na budowanie zasłon, iluzji i kryjówek.

33

Ekspert

Umysł przywiązany do myślenia nieustannie mówi, ocenia, systematyzuje, uważa i ma sprecyzowane przekonania. Twierdzi, że takie zachowanie w jego przypadku jest całkowicie uzasadnione ponieważ najczęściej ma odpowiednią wiedzę i kwalifikację formalne. Trudno mu przerwać – a nawet jeśli się to uda, to tylko na chwilę – zazwyczaj pogrążony jest w swoich analizach i systemach. Nie rozmawia z Tobą – rozmawia sam ze sobą. Nie widzi świata – jest skupiony na abstrakcjach i językach technicznych. Trudno mu zobaczyć to, co inne, nowe, szczegółowe, subiektywne, niestandardowe. Firma i klienci powinni działać zgodnie z opisanymi, przez ekspertów modelami, teoriami i procedurami.

44

Achiever

Człowiek celów i dążeń zachowuje się jak Zdobywca. W ogóle nie interesuje go, żeby było miło. Nie musi być racjonalnie i zgodnie z przyjętymi założeniami. Chce rezultatów i wyników. Rywalizuje. Teraźniejszość się nie liczy, znaczenie ma niemal wyłącznie przyszłość, która jest do wygrania (to będzie decydujący kwartał, to będzie decydujący rok – tak jak każdy od 30 lat). Żyje tym, co dopiero ma się wydarzyć, martwi się i niepokoi czy aby na pewno będzie tak jak zapisał sobie w swoich planach, kalendarzach i organizerach. Umyka mu to, co mówią, robią i czują inni – najważniejsze jest tam i wtedy (dopóki oczywiście nie nastąpi).

55

Indywidualista

Umysł bez celów i dążeń to stan, który pojawia się w sytuacji, kiedy całościowe i najczęściej wieloletnie poświęcenie na rzecz celów i zobowiązań prowadzi w końcu do kryzysu. Praca przestaje przynosić radość i satysfakcję. Psychikę dotyka zmęczenie, frustracja i wyczerpanie. Coraz częściej pojawiają się myśli o zmianie. Umysł zaczyna wtedy dostrzegać wyraźniej intencje, uczucia i działania innych osób. Martwi go ich zawiść, ich udawanie, zbyt złożone myśli i bezrefleksyjne działania. Staje się bardziej tolerancyjny i opanowany. Nabiera dystansu. Zaczyna uważnie słuchać swoich klientów i współpracowników.

66

Strateg

Osoba, która od wielu lat uważnie słucha i potrafi zdystansować się do samej siebie, swoich lęków, swoich złożeń, swoich celów i dążeń uzyskuje szczególny rodzaj wrażliwości. Jest bardzo uważna na zmiany w tym, co mówią i przeżywają ważni dla niej ludzie – klienci, współpracownicy, najbliżsi. Jest uważna na wszelkie zmiany – także te systemowe i techniczne w otoczeniu zewnętrznym. Ma szczególne wyczucie czasu i inni często z zaskoczeniem odkrywają, że dostrzegła i przewidziała sprawy i zdarzenia, o których oni nie pomyśleli. Ma szczególny zmysł strategiczny, który jest cechą każdego skutecznego lidera. Ludzie wokół niej czują się bezpieczni – wiedzą, że zawsze coś wymyśli (albo już wymyśliła) i że uwzględni to, na czym im zależy.

Istotne osłabienie funkcjonowania przedstawionego obwodu prowadzi do zaburzeń takich jak: BORDERLINE, PSYCHOPATIA, NARCYZM.

Image
doświadczanie i rozpoznawanie bólu (AI)
doświadczanie dotyku i integralności skóry (SMC)
rozpoznawanie ekspresji mimicznych (IFG); rozumienie intencji i celów innej osoby (FO)
rozpoznawanie i uczenie się lęku przed zagrożeniem i karą (Amyg)
odzwierciedlanie emocji i ekspresji emocji (IPL, IPS)
monitorowanie kierunku spojrzenia drugiej osoby (pSTS)
TEORIA UMYSŁU - przyjmowanie perspektywy innej osoby (RTPJ)
rozumienie i unikanie "faux pas" (OFC)
ocena myśli i emocji swoich i innych osób (MPFC)
doświadczanie bólu (eACC/MCC)

AI – przednia część wyspy – arterior insula
Amyg – ciało migdałowate – amygdala
cACC/MCC – część ogonowa przedniego zakrętu obręczy, środkowa część zakrętu obręczy – caudal anterior cingulate cortex, midddle cingulate cortex
dMPFC/vMPFC- grzebietowa i brzuszna część przyśrodkowej kory przedczołowej – dorsal et ventral medial prefrontal cortex
FO – wieczko czołowe – frontal operculum
IFG – zakręt czołowy dolny – inferior frontal gyrus
IPL, IPS- płacik ciemieniowy dolny, bruzda ciemieniowa dolna [neurony lustrzane] – inferior parietal lobule, inferior parietal sulcus
OFC – koro oczodołowo – czołowa – orbifrontal cortex
pSTS – tylna część bruzdy skoronowej górnej – posteriol superior temporal sulcus
RTPJ – prawe skrzyżowanie skroniowo-ciemieniowe – right temporal-parietal junction
SMC – kora czuciowo-somatyczna

Rozwój i efektywne funkcjonowanie opisanych struktur warunkuje: ROZUMIENIE INNYCH, ROZUMIENIE RYNKU, skuteczne PRZYWÓDZTWO.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *