Development Center

Konfrontacja i zmiana

Development Center

psychologia języka, psychologia emocji i motywacji, modele rozwoju

Development Center jest dla nas miejscem szczególnej zmiany. Bardzo trudno jest spojrzeć z zewnątrz na swoje przekonania, nawyki, przyzwyczajenia. Najczęściej mamy kłopot z precyzyjnym opisaniem własnej logiki działania – nie potrafimy nazwać przyjmowanych przez siebie założeń – często traktujemy je jak oczywistości. Do tego wszystkie potrzebujemy zewnętrznego obserwatora lub najlepiej zespołu obserwatorów. Kogoś kto:

  • nagra i zapisze nasze wypowiedzi,
  • uważnie przeczyta pisane przez nas dokumenty,
  • wskaże ulubione słowa, konstrukcje gramatyczne i części mowy, które kierują naszym myśleniem i wyobraźnią,
  • opisze nasze uczucia i ich dynamikę,
  • sformułuje pytania, które pomogą nazwać konsekwencje naszych decyzji,
  • wreszcie stworzy warunki, abyśmy mogli opowiedzieć naszą historię od nowa, nowym językiem i z nowej perspektywy. Ta inna narracja, jeśli opiera się na autentycznym osobistym doświadczeniu rozwoju i mądrości gromadzonej przez ludzi od wieków, pomaga najczęściej:
    • zrozumieć pułapki myślenia,
    • rozpoznać iluzoryczność naszych dążeń i planów,
    • sformułować skuteczne rozwiązania, aby pokonać bariery i ograniczenia, które stoją na naszej drodze, które nas męczą i z powodu których cierpimy.

Założenia brzmią bardzo ambitnie. Bylibyśmy bez szans, gdyby nie niemal starożytne szkoły i tradycje (filozoficzne i psychologiczne) z których korzystamy. Ludzie próbują zrozumieć siebie od bardzo dawna – w tym czasie stworzyli wiele metod i narzędzi, które wskazują drogę i pomagają w trudnych momentach. Uważamy, że oponowanie konkretnych kompetencji i umiejętności zależy w największym stopniu od Twojego ogólnego odniesienia do świata i Twojej historii, którą posługujesz się mówiąc o sobie i o innych.

  1. Nie nauczysz się np. budowania relacji z klientem, jeżeli cały czas mówisz, jeżeli w głowie cały czas masz przekonania i pomysły jak coś powinno lub musi wyglądać, jeżeli cenisz swoją wiedzę i nie przestajesz robić założeń i dopasowywać do nich innych. Twoi klienci będą czuli, że rozmawiasz sam/sama ze sobą, że ich nie słyszysz i nie potrafisz nazwać tego, czego potrzebują. Możesz nauczyć się tysiąca technik – możesz nawet wykonywać je perfekcyjnie, zgodnie z zalecaniami metodologii – ludzie i tak wyczują fałsz, sztuczność i mechaniczność zbudowanej w ten sposób wrażliwości.
  2. Podobnie nie będziesz w stanie strategicznie zarządzać firmą, jeżeli nie potrafisz radzić sobie z własnym stresem i lękiem – jeżeli nie potrafisz odczuwać radości i nie umiesz optymistycznie myśleć o przyszłości. Powiedz mi – dlaczego ludzie mieliby pójść za kimś, kto jest smutny, samotny i nie radzi sobie sam ze sobą. Z obawy? Być może. Na pewno jednak będą bardzo uważać, aby nie przejąć Twojej logiki działania. Nie zaryzykują życia w podobnym stylu – a paradoksalnie najczęściej Ty chciałbyś/chciałabyś, żeby zachowywali się w podobny sposób. Nie zrobią tego.

Nasze raporty indywidualne z Development Center mają niekiedy ponad 50 stron. W tych największych bardzo szczegółowo opisujemy konsekwencje Twoich wypowiedzi, decyzji i działań –  rozmawiamy o całym życiu zawodowym, całej historii oraz pomysłach i rozwiązaniach na przekroczenie tego, co traktujesz jak przeszkodę i ograniczenie.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *