Rynki to rozmowy
Doradztwo
motywacja i lojalność, trendy, segmenty, menedżerowie, systemy
Ocena szans rozwojowych
Jako agencja strategiczna rozpoczynamy współpracę doradczą od określenia najważniejszych dla Państwa firmy szans rozwojowych. Najczęściej posługujemy się schematem dzielącym możliwości rozwoju na trzy zasadnicze wiązki działań:
- Wzrost poprzez intensyfikację: a. strategia penetracji rynku, b. strategia rozwoju rynku, c. strategia rozwoju produktu,
- Wzrost poprzez integrację tj. alianse i akwizycje: a. pionowe: dostawcy, dystrybutorzy; b. horyzontalne: konkurencja,
- Wzrost poprzez dywersyfikację: nowe produkty dla nowych rynków.
Wszystkie realizowane przez nas działania doradcze odbywają się w kontekście konkretnych możliwości rozwoju – budując strategię komunikacji z rynkiem, strategię personalną czy rekomendując menedżerów na najwyższe stanowiska w firmie, musimy wiedzieć, co w danym momencie jest dla Państwa najważniejsze.
"Rynki to rozmowy"(The Cluetrain Manifesto) – w każdej strategii rozwoju kluczowe znaczenie ma to, co i jak mówimy do naszych Klientów i partnerów biznesowych.
Logika działania
Ważnym krokiem w czasie naszych warsztatów strategicznych jest nazwanie logiki działania przedsiębiorstwa oraz jego poszczególnych jednostek biznesowych. Odwołując się do modeli przywództwa wyróżniamy 5 orientacji firmy na rynek:
- Orientację produkcyjną, w której najważniejsza jest wysoka dostępność produktów i usług oraz ich niska cena,
- Orientację produktową, w której akcent położony jest na wysoką jakość, użyteczność i innowacyjność oferowanych rozwiązań,
- Orientację sprzedażową, która opiera się przede wszystkim na sieci relacji biznesowych oraz kompetencjach sił handlowych,
- Orientację marketingową, w której strategicznym punktem odniesienia stają się potrzeby i emocje Klientów,
- Orientację holistyczną, w której „wszystko ma znaczenie”, a 5 czynników pozwala przewidzieć losy firmy tj.:
- motywacja i lojalność pracowników,
- sprzyjające trendy i kalendarz zdarzeń na rynku,
- właściwie dobrane terytoria/segmenty rywalizacji,
- kompetencje i mądrość menedżerów,
- użyteczność i przejrzystość systemów i regulacji formalnych.
Jeżeli analizując sytuację widzimy, że niewiele czynników przemawia za powodzeniem firmy lub danej jednostki biznesowej pomagamy w jej restrukturyzacji. Działając wbrew ludziom, w niewłaściwym miejscu i czasie, bez odwzorowania rynku i w chaosie nie sposób wygrać ze sprytną, zjednoczoną i efektywnie zorganizowaną konkurencją.
Ustalenie aktualnej logiki funkcjonowania firmy warunkuje naszym zdaniem właściwy dobór metod i narzędzi zmiany.
Umiejętność decentracji tj. wyjścia poza własne potrzeby, myśli i dążenia jest warunkiem zrozumienia strategicznych dla firmy społeczności i szans rynkowych.
Formułując pierwsze założenia filozofii języka Ludwig Wittgenstein stworzył pojęcie „formy logicznej”. Analizując to, co i jak mówimy pisał: „Płyta gramofonowa, myśl muzyczna, zapis nutowy, fale akustyczne – wszystko to pozostaje do siebie w stosunku odwzorowania, jaki zachodzi między językiem a światem. Wszystkim im wspólna jest budowa logiczna”. Celem naszych działań doradczych jest przede wszystkim synchronizacja firmy z jej rynkiem, tak aby produkty, usługi, kompetencje pracowników, kultura organizacyjna oraz strategia rozwoju i komunikacji były odwzorowaniem rynku oraz myśli i potrzeb Klientów. Odwołując się do w/w cytatu pytaniem strategicznym będzie w tej sytuacji, czy już dziś jesteśmy gotowi do zaprojektowania rozwiązań, których nasi Klienci będą oczekiwali za rok, dwa lub w perspektywie kilku kolejnych lat.
Przykładowe odwzorowanie rynku zgodnie z modelem Whitefox (wybrane elementy strategiczne):
Dynamika konkurencji i strategie rywalizacji
Przechodząc do analizy konkurencji i formułowania strategii działania posługujemy się najczęściej modelem spotkania armii na polu bitwy. Każdy z konkurentów wystawia do rywalizacji jednostki o zróżnicowanej charakterystyce. Inną pozycję w szeregu będzie miał produkt flagowy, który pozwala utrzymać strategiczne miejsce w kluczowych kanałach dystrybucji, a inną produkt, który na chwilę obecną jest jedynie przyczółkiem na danym rynku lub w danej kategorii czy linii produktowej. Prawidłowe odwzorowanie ustawienia konkurencji i jej strategicznych jednostek biznesowych umożliwia podejmowanie niezwykle precyzyjnych i skutecznych działań taktycznych. W czasie naszych warsztatów strategicznych uczymy rozpoznawania 9 terytoriów rywalizacji oraz ćwiczymy i projektujemy kilkadziesiąt manewrów taktycznych takich jak m.in.: obrona pozycyjna, obrona przez oskrzydlenie, obrona poprzez atak wyprzedzający, obrona przez kontrofensywę, obrona mobilna, odwrót strategiczny, atak frontalny, atak na skrzydła,, atak okrążający, atak omijający, atak partyzancki.
Brak precyzyjnego odwzorowania ustawienia konkurencji i jej strategicznych jednostek biznesowych, a także aktualnie realizowanych manewrów taktycznych naraża na ogromne ryzyko nasze najlepsze pomysły i inwestycje.
Rezultaty projektowe działań doradczych Whitefox:
W celu uzyskania dedykowanej dla Państwa firmy oferty z opisanych powyżej zakresów doradztwa prosimy o kontakt telefoniczny (58 739 63 31) lub mailowy (biuro@whitefox.pl).